Vihreä teräs on avain vihreämpään tulevaisuuteen siirtymiseen, koska se on kriittinen raaka-aine uusiutuvan energian infrastruktuurien, kuten tuuliturbiinit, kehittämisessä, rakennus- ja autoaloille sekä kuluttajatuotteille. Jo Euroopassa yksinään tämän teräksen tarpeen uskotaan olevan 50 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä. Kyse on lähes kolmanneksesta koko Euroopan terästarpeesta.
– Suomi on ideaali sijainti projektillemme. Sillä on kunnianhimoinen vähähiilinen tavoite, tukevat ja oletettavat toimintaolosuhteet vihreälle tuotannolle, fossiili vapaata energiaa ja todella osaavaa työvoimaa. OIkoo valittiin sijainniksemme sen korkean tason infrastruktuurin ja puhtaan voiman takia. Lisäksi jäätön syvänmeren satama mahdollistaa tehokkaan vähähiilisen logistiikan läpi vuoden ja lähiyhteydet Euroopan markkinoille, sanoi Hans Fredrik Wittusen, Blastr Green Steelin toimitusjohtaja.
Blastr pyrkii leikkaamaan CO₂ -päästöt lopputuotteessa 95-prosentilla
Teräsala tuottaa noin kahdeksan prosenttia maailman CO₂ -päästöistä, koska teräksen valmistukseen perinteisillä tavoilla tarvitaan suuri määrä fossiilisia polttoaineita. Nykyään yksi tonni terästä tuotannossa luo noin 1,9 tonnia CO₂:ta. Blastr aikoo vaihtaa hiilen vetyyn kemikaalikäsittelyssä.
Lisäksi he aikovat pienentää CO₂ -jalanjälkeä koko tuotantoketjussa. Tavoitteena on alentaa CO₂ -päästöjä 95% verrattuna perinteiseen valmistusprosessiin.